GOD JUL OCH EXAMS

Ja, eller så god julen nu kunde bli när man firar den på fel sida av klotet.. Men vi gjorde det bästa av situationen och firade jul så gott vi kunde. Kan dock meddela att det var första och sista gången jag firar jul utan familjen, det var lite tungt och jag har nog aldrig känt mig så på fel plats tidigare. På julafton jobbade vi först, de firar ju inte jul här i Kina och har därför inte ledigt, och på kvällen var vi ute och åt. Juldagen hade vi fått ledigt, eftersom de flesta utlänningar här firar jul då, och vi tillbringade dagen hos Marcus och Irenes på Irenes bar. Där var det mat i mängder, kalkon, kyckling, rostbiff, grillat, potatis och massa annat, vi spelade spel och umgicks. Julkänslan ville inte riktigt infinna sig, men det var en härlig dag :) Så nu är julen avklarad och vi ser fram emot nyår!! Vi har tre dagar ledigt och ska åka till Guangzhou för att fira där :) Efter det är det bara sex arbetsdagar kvar och sen åker jag och Emily till Guilin och det ser jag verkligen fram emot! Några av tjejerna som vi umgås med här var där för några veckor sen och de sa att det var helt fantastiskt, så det kommer bli en toppenbra avslutning på mina sex månader i Kina innan det är dags att åka hem.

På jobbet rullar det på. Nio arbetsdagar kvar och redan nu känner jag hur tungt det kommer bli att lämna barnen.. Fy tusan! I måndags började vi ha prov med eleverna. Varje elev ska genomföra ett slutgiltigt muntligt prov med mig, och det tar sin lilla tid när man har runt 360 elever.. Vi har själva gjort proven och det viktiga när vi gjorde proven var att de var tillräckligt lätta, alla elever skulle få minst 85 av 100. Här är det viktiga alltså inte att testa det vi har gått igenom under terminen, se vad eleverna har förstått och vad de behöver träna mer på. Nejnej, här ska vi göra proven så lätta så att alla elever klarar dem, så att skolan kan visa upp bra resultat sen. Jo tjenare! Det går emot varenda lärarnerv i hela min kropp och det var hur svårt som helst att göra ett sånt prov. De flesta av mina elever har gjort riktigt bra ifrån sig, men vissa tittar på mig som om jag frågar dem om den kemiska formeln för någonting när jag frågar dem vad de heter. Sen är det mycket nerver inblandade också, resultat är allt här. Flera elever är helt förändrade när de kommer ut till mig och ska göra provet, och den nervositeten gör såklart allting värre. Jag har försökt få dem att slappna av och sagt till dem att det inte är hela världen och att de kan det jag frågar om. Men det är så inpräntat i dem, redan i årskurs två.. Men men, så gör de här och det är sättet som de tycker funkar! Men jag måste erkänna att jag föredrar den svenska skolan, även att det finns mycket här som vi kan lära av :)

Idag är det söndag och typ sista dagen här som inte är så planerad. 20 dagar kvar i Kina-land och det är mycket som ska hinnas med. Idag ska jag ut och äta med några av de kinesiska lärarna som jag arbetar med, och det ska bli riktigt trevligt! Imorgon är det måndag och dags för jobb igen. På tisdag är det Art Festival på skolan och vi utländska lärare ska uppträda med ett Disney-medley.. Inte helt bekväm med det, men bara att göra det bästa av situationen :) På onsdag jobbar vi och på eftermiddagen åker vi till Guangzhou för nyårsfirande och lite turistande. Vi åker hem därifrån på lördag, och på kvällen ska jag umgås med mina lärare igen. Vår sista arbetsvecka börjar redan nästa söndag, vi måste ju jobba igen det vi har varit lediga, och på fredagen gör vi vår sista dag. Då är det fest på kvällen, både som avslutning och för att fira två nyblivna tjugoåringar. På lördagen ska vi ut och äta för att säga hejdå till varandra ordentligt och på söndagsmorgonen åker jag och Emily till Guilin. Där spenderar vi fyra dagar, innan jag på torsdagen sätter mig på ett tåg till Beijing för att spendera mitt sista dygn i Kina där. Sen på lördagen flyger jag hem till Sverige igen.. Hur sjukt?! Mitt i allt detta ska det hinnas med lite shopping, städning och packande också! Jaja, det löser sig ;)

Men nu ska jag ta tag i den här dagen!
P U S S



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0