ÅRETS SISTA DAG

Då var den här, årets sista dag. 2014 är snart slut och 2015 tar snart sin början. Men, vilket år det har varit! För mig har det varit ett väldigt bra, men också väldigt dyrt, år. (Ja pappa, du hade kanske rätt då..) Jag dansade in det nya året tillsammans med familjen på Gran Canaria, fantastiskt nyår på ett fantastiskt ställe! Väl hemma i Sverige igen så innehöll årets första halva mest plugg, men med facit och betyg i hand så var det verkligen värt det. För i juni stod jag sen där som färdigutbildad lärare!! Fyra år på universitetet var avklarade och det var dags att ta sig an den riktiga världen. Ja, inte för mig då. Jag valde ju att skjuta upp vuxenlivet lite till och tog mitt pick och pack och flyttade till Kina en sväng istället :) Men innan allt det hände hann jag ju även kamma hem mitt drömsommarjobb och tillbringade sju intensiva, men också väldigt roliga, veckor med alla underbara människor på Långanäs. Ett ställe jag är väldigt glad över att få komma tillbaka till i vår! 

Årets andra halva har jag ju då tillbringat här borta, på andra sidan jorden. Ett äventyr utan dess like, som jag är så himla glad över att jag gav mig iväg på. Det har varit tufft flera gånger och eftersom jag är världens i särklass lipigaste människa så har flera tårar runnit nerför mina kinder. Men om det har varit värt det? Helt klart, utan tvekan! Hade jag gjort om det? Helt klart, utan tvekan! Jag har träffat så mycket otroliga människor, människor som jag hoppas, och vet, att jag kommer ha kontakt med långt efter att jag har landat i Sverige igen. Jag har sett och upplevt olika delar av Kina, och fått vara en del av vardagen i ett land som är så totalt annorlunda mot vad jag är van vid. Jag har lärt mig att det går att kommunicera utan ord och utan ett gemensamt språk, och att det för det mesta är väldigt roligt och givande. Jag har både skrattat och gråtit åt saker som har hänt här, och skakat på huvudet och blivit förbannad över hur saker och ting går till här. Men jag har också sett mycket som vi kan lära av hemma och mött ett folk som för det mesta gör allt för att man som utlänning ska ha det bra, någonting som vi verkligen kan lära av! Jag har fått se en skola som är otroligt olik den skola som jag är van vid, och har insett att även att den svenska skolan har mycket att förbättra och jobba på så får den min röst alla dagar i veckan. Men, jag har fått jobba ihop med ett gäng fantastiska lärare och med flera hundra barn, och de kommer alla att föralltid ha en speciell plats i mitt hjärta. 

Jag tror att jag har utvecklats, både som människa och som lärare, och jag har framförallt insett att jag har valt världens bästa yrke. Ett yrke som tar mig ut i världen, och förhoppningsvis så är detta inte mitt sista äventyr :)

Annars då? I söndags blev jag bjuden på lunch av mina lärare, mycket trevligt :) Men till en början hade jag en lätt panikkänsla i kroppen.. Kelly hade nämligen frågat mig om jag tycker om fisk, och det gör jag ju. Så vi går in på restaurangen och sätter oss, och jag ser att det är hot pot som gäller. Yes, älskar hot pot!! Brukar vara massor av goda saker i en hot pot! Så ni kan ju tänka er min skräck när de kommer in med en bricka med bara fiskhuvuden på.. Herregud, hur ska jag klara mig ur det här?! Som tur är så var det en av de andra lärarna som inte heller åt fiskhuvud, så jag hängde på henne och slapp äta det. Nästa sak som kommer in är en friterad sak som ser ut lite som en kokostopp. Det var det inte! Nejnej, friterad fiskmun är nästa sak på menyn.. Kan meddela att jag drog en lättnadens suck när de kom in med lite normala saker och, som pricken över iet, friterade bananer. Mums!!! Så lunchen blev riktigt bra tillslut och vi hade väldigt roligt :)

Måndagen spenderade jag i sängen då jag åkte på något himla magvirus som har gått runt bland lärarna. Mindre roligt, men efter att ha besökt en läkare och fått lite medicin så mår jag nu mycket bättre! Att besöka en kinesisk vårdcentral är också en upplevelse kan jag meddela.. Där är det djungelns lag som gäller och det gäller att trängas och hojta lite för att få hjälp. Väl inne hos läkaren så är man inte ensam, utan alla andra som vill ha hjälp står på kö. Inne i rummet!! Som tur var så hade jag hjälp av två lärare från skolan, så mitt besök gick nog smidigare än de flestas. Medicin fick jag iaf och nu har jag ju testat en kinesisk vårdcentral också :)

Nu ska jag snart hålla de sista lektionerna för dagen, och året, och sen gå hem och packa ihop lite saker. I eftermiddag bär det av till Guangzhou för nyårsfirande och lite turistande! Tillbaka på lördag igen, då är det mat och kareoke med mina lärare som gäller och på söndag börjar min sista vecka på Daoming.. Men först ska jag avsluta det här året och inleda det nya :)

Så, GOTT NYTT ÅR!
P U S S



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0